Kan je de oppervlakte van een cirkel berekenen zonder pi, maar door het aantal procent van de (vierkante) oppervlakte?

Een voorbeeld ter verduidelijking van mijn vraag.

Wanneer de diameter van een cirkel 10 cm is, is een straal de helft, 5 cm.
De formule lijdt: 5 cm * 5 cm * pi. de uitkomst is hierbij: 78.5398163397.

Het antwoord 78.5398163397 (verder rekent de rekenmachine van google niet) is eigenlijk het percentage van 100 vierkante meter.

Dus als je het getal pi niet bij de hand hebt kan je dit toch ook gebruiken?

Ik weet het niet zeker omdat ik het nergens gelezen heb maar kwam er zelf mee toen ik een cirkel berekende van 10 cm diameter.

Dus als dit dus mogelijk is waarom wordt het dan niet gebruikt? Is dat vanwege de nauwkeurigheid als je ver achter de komma wil uitrekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
3.5K

Het beste antwoord

Het percentage dat je noemt is dus juist pi/4 procent.
Je komt echt niet onder pi uit.
Voor veel praktische gevallen mag je het natuurlijk benaderen.
Bijvoorbeeld als je tuinaarde nodig hebt voor een bloemperkje met een diameter van 1 meter. Dan hoef je niet in tien decimalen te rekenen. 0,8 m2 is dan nauwkeurig genoeg.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk is de exacte waarde 22/7, pi is een benadering dat ongeveer 22/7 is
Reddie
11 jaar geleden
@Rhutting , net andersom zul je bedoelen.
22/7 is een benadering van pi.
@CaatPeeters , dank voor je bevestiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als pi exact 22/7 zou zijn, dan zouden we niet zulke uitgebreide truuks hoeven uithalen om pi te berekenen: http://www.davdata.nl/pi_calc.html
Kijk ook eens hier : http://nl.wikipedia.org/wiki/Pi_(wiskunde)#Eigenschappen