Waarom komt er water vrij bij Turkse yoghurt als je die even laat staan?

Als ik Turkse yoghurt in een schaaltje doe en die niet gelijk opeet, dan komt er na een paar minuten water vrij. Hoe kan dat? Dat gebeurt toch ook niet bij gewone yoghurt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik eet meestal yoghurt uit zo"n beker, yoghurt stand of roer. Dat is geen Griekse of Turkse yoghurt. Die heeft dat ook. Waarom dat is weet ik ook niet.
Summo
9 jaar geleden
Leuke vraag, +. Ik vroeg me al min of meer hetzelfde af over (magere) kwark. Zolang het in het bakje zit is er niets aan de hand, schep je er (ook als je het heel voorzichtig, zonder roeren doet) iets uit, met een brandschone lepel, ligt er altijd de volgende dag vloeistof op.

Het beste antwoord

Het laagje water dat bovenop e yoghurt kan komen te liggen wordt veroorzaakt door synerese. Dit is een normaal proces bij yoghurt, maar bijvoorbeeld ook bij (smeer)kaasproducten. Je kunt het vocht eraf scheppen/gieten of weer door de yoghurt roeren. Dit heeft absoluut geen gevolgen voor de smaak.

De tijd die nodig is voor het stremmen van de melk is afhankelijk van de temperatuur, de hoeveelheid en de activiteit van het stremsel, de melksamenstelling, enz. Nadat het netwerk van caseïnedeeltjes gevormd is, gaat het netwerk zich samentrekken, waardoor vocht uitgestoten wordt.
Dit heet synerese.
Het vocht met daarin opgeloste stoffen zoals lactose, zouten, serumeiwitten en weiproteose wordt wei genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In gewone Yoghurt zit een emulgator (bijv. E471) die het water bindt, bij turkse yoghurt zit dit bestandsdeel er kennelijk niet in, en omdat Yoghurt vrij vet is stoot dat water af wat als laagje op je (turkse) yoghurt komt te liggen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jouw antwoord kan ik nog snappen als het om Turkse en Griekse yoghurt gaat die inderdaad tamelijk vet zijn. Maar ik heb het ook bij de "gewone" yoghurt uit een beker die helemaal niet vet is. Heb je dan hetzelfde waterafstotende?