Hieronder is een voorbeeldbrief om iemand aansprakelijk te stellen, deze kan in de meeste gevallen voor het aanvragen van schadevergoeding gebruikt worden:
{Naam gedupeerde}
{Adres gedupeerde}
{Postcode woonplaats gedupeerde}
{Datum, woonplaats}
{Naam tegenpartij}
{Adres tegenpartij}
{Postcode woonplaats tegenpartij}
Betreft: Aansprakelijk stellen schade
Geachte heer/mevrouw {Achternaam tegenpartij},
Naar aanleiding van het ongeval/schadeveroorzakend voorval van {datum} zend ik u deze brief.
U heeft op {datum} een onrechtmatige daad gepleegd waardoor ik schade heb geleden (en nog lijdt) waarvan de omvang thans nog niet (geheel) vaststaat.
De onrechtmatige daad is gelegen in het navolgende:
{Gebeurtenis, voorval noemen met evt. getuigen}
Hierbij stel ik u aansprakelijk voor de door mij geleden (en nog te lijden) schade.
Wellicht bent u verzekerd voor de gevolgen van uw onrechtmatige daad en in dat geval adviseer ik u om per omgaande uw verzekeraar te informeren. Als ik binnen {5, 10 etc.} dagen na datum briefhoofd door u niet wordt geïnformeerd wie uw verzekeraar is, met vermelding van adres en telefoonnummer en welke afdeling of persoon deze schadekwestie in behandeling heeft genomen, ga ik er van uit dat u zelf de schade zal vergoeden. De vervolgcorrespondentie zal dan aan u gezonden worden.
Teneinde er zeker van te zijn dat deze aansprakelijkheidstelling u bereikt zend ik u deze brief per aangetekende post.
In dit stadium reserveer ik ten behoeve van mijzelf nadrukkelijk alle rechten.
Hoogachtend,
{Handtekening}
{Naam gedupeerde}