Gemeente aansprakelijk stellen

  • aansprakelijkheid

    Gemeente Aansprakelijk stellen

    De gemeente kan onder bepaalde omstandigheden aansprakelijk worden gesteld voor schade die derden hebben geleden. De aansprakelijkheid geldt als de gemeente nalatig is in het uitvoeren van de taken waar zij verantwoordelijk voor is. Bijvoorbeeld voor de kwaliteit van het onderhoud van gemeentelijke objecten (wegen, pleinen, openbaar groen, bouwwerken en dergelijke) en voor schade die voortkomt uit gemeentelijk handelen (schade als gevolg van onrechtmatige besluiten van de gemeente).

    De gemeente beoordeelt in eerste instantie uw claim. Indien naar het oordeel van de gemeente inderdaad sprake is van schade door gemeentelijk optreden, dan worden uw kosten vergoed. Uiteraard kunt u bezwaar aantekenen indien de claim wordt afgewezen of wanneer u het niet eens bent met de hoogte van het vastgestelde bedrag.

    Meestal zal de gemeente de behandeling overdragen aan haar aansprakelijkheidsverzekeraar. De verzekeringsmaatschappij behandelt de schadeclaim en bericht u rechtstreeks of uw schade voor vergoeding in aanmerking komt.

    Wat moet je meenemen of opsturen?

    Uw schriftelijke schadeclaim moet vergezeld gaan van:

    •Naam, adres, telefoonnummer en bankgegevens

    •Plaats, dag en tijdstip van de schade

    •Omschrijving van de schade en hoogte van de geclaimde vergoeding

    •Aantoonbare schadebewijzen, zoals foto's en getuigenverklaringen of een proces-verbaal van de politie bij verkeersongelukken.

    •Verklaring waarom u vindt, dat de gemeente in gebreke is gebleven

  • vincent kokje

    Geachte gemeente,

    Bij deze wil ik u aansprakelijk stellen, voor mijn geleden autoschade.

    Mijn bankrekening is: 436686724.

    Mijn naam is: V.H.L Kokje, Putstraat 86.waalwijk 514RM 0641990868.

    18 Novermber 2011 was de dag van de schade,kwart voor drie.Parkeerplaats Putstraat tegen over mijn huis.

    De spiegel van de auto is erafgereden, de kosten zijn 185 euro inclusief montage kosten.

    Ik heb een getuige,en een rekening van de garage.

    Omdat bij mij inmiddels al 3 spiegels zijn afgereden, en de bestuurders toch doorrijden, omdat jullie de putstraat zo belachelijk smal gemaakt hebben,

    kunnen sommige auto's,bussen, fietsers en vrachtauto's niks anders doen dan uitwijken,stel ik jullie aansprakelijk.

    Wachtende op een reactie verblijf ik u.

    Met vriendelijke groeten.

    Vincent kokje.

  • Jan Wera

    Door renovatiewerkzaamheden aan de laan, waarbij zwaar sloopmaterieel (beitel) nodig was om het wegdek open te breken is aan mijn woning schade ontstaan. Onder andere verzakken van garage en bijkeuken, waarbij scheuren zijn ontstaan. Ook in huis zijn scheuren in muren en plafonds ontstaan.

    Kan ik de schade op de Gemeente verhalen en hoe is de procedure?

    Mijn dank voor een reactie

    met vriendelijke groet,

    Jan Wera

  • Tien Toonen

    Geachte heer/mevrouw,

    Mijn vrouw is over een omhoogstaande trottoirtegel gevallen van een trottoitpad van de Gemeente.

    Zij is onder doktersbehandeling geweest, wat de nodige kosten met zich mee brengt.

    Ook heeft ze schade aan haar kleren opgelopen.

    Kan ik de kosten op de Gemeente verhalen ?

    Nu heb ik van dit alles nog geen rekening ontvangen (kan nog even duren), maar hoe moet ik de Gemeente hiervan op de hoogte stellen?

    Ik wil voorkomen dat er straks door de Gemeente gezegd wordt “je bent te laat met het indienen van een schadeclaim”.

    Graag een reactie,

    Met vriendelijke groet,

    Tien Toonen

  • Wilma

    Hallo. 

    ik begon 14 april bij mijn nieuwe baan in groningen, ik ging met volle moed en veel plezier opweg naar de bus om naar groningen af te reizen. Ik vertrok 7:20 van huis en het is 5 min lopen. De bus kwam om 7:30 dus ik had alle tijd genomen. Onderweg zou ik de weg oversteken naar de bus halte en daar struikelde in over de uistekende stoeprand. Ik ben zeer naar ten val gekomen en de ambulance heeft mij naar het ziekenhuis gebracht. Ik kreeg in de ambulance al fentanyl voor de vreselijke pijn. In het ziekenhuis bleek dat het bot onder de kop van de schouder dwarsdoor was, er4 stukken bot waren afgebroken. De spieren, pezen waren afgebroken en er is zenuw schade. Gaande weg kreeg ik steeds meer informatie van wat er nu precies allemaal kapot was. Ik ben 24 april geopereerd. Ik gebruik nog steeds pijnstilling nl methadon en pregabaline. En 28 juli krijg ik een blok in de schouder, dat betekend dat ze de zenuwen in de schouder gaan platspuiten om hopelijk minder pijn te hebben. Met dat blok mag ik 6 tot 9 maanden niet werken. Ik heb 4x per week revalidatie en de schouder kan ik nooit meer zo gebruiken als dat ik deed.. de arm kan bv maar 20% meer omhoog en naar de zijkant maar 15% dat gaat helaas ook niet meer beter worden.Ik kende de situatie met de stoep niet want ik was voor deze dag al denk ik al 20 jaar niet meer met een bus gereisd.. mijn vraag: wat voor schadevergoeding zou ik kunnen ontvangen? En ook wat je zou denken voor smartegeld? Ik heb foto's die laten zien dat de stoeprand 4cm uitsteekt vd rest vd weg

    groetjes wilma