Ongeveer 4 jaar geleden zijn wij verhuisd naar een nieuwbouwwoning

In maart van dit jaar ontdekten wij in het plafond (van de 1e verdiepingsvloer) een natte plek (20 á 30 cm doorsnede). Omdat onze badkamer boven die natte plek ligt, gingen we uit van een lekkage van iets. Een eerste inspectie in de badkamer door mijzelf leverde niks op.

Contact opgenomen met de aannemer; er is iemand wezen kijken; deze constateerde al vrij snel dat de voeg tussen de draingoot van de inloopdouche en de aansluitende vloer niet goed was uitgevoerd: er was geen goed vulmateriaal gebruikt en er zaten (haar)scheurtjes in. Zeer waarschijnlijk zou dit de oorzaak zijn van de lekkage.

Er werd besloten dat de aannemer er voor zou zorgen dat de bestaande voeg werd schoongemaakt, en dat een onderaannemer de voeg opnieuw zou vullen. Dit is ook zo uitgevoerd. Na enkele dagen constateerde ik dat de natte plek niet meer groter werd; na enkele weken was deze niet meer nat, maar de opgedroogde plek was wel goed (lelijk) zichtbaar, en nog steeds. Weer contact opgenomen met aannemer. Dit keer was deze minder meewerkend. Schade aan het plafond was zgn. vervolgschade en die moest ik declareren bij mijn (opstal)verzekering. Contact opgenomen met verzekeraar (even Apeldoorn….). Verzekeraar maakt onderscheid in een dergelijke schade ontstaan door lekkage van b.v. een vloerverwarmingsbuis of een afvoerbuis van de riolering of een waterleiding. Schade ontstaan door het ondeugdelijk uitvoeren van een voeg, zoals hier, is niet verzekerd. Contact opgenomen met aannemer en deze op de hoogte gesteld, alsmede een deel van de polisvoorwaarden gestuurd waarin deze kon zien dat de schade niet op de verzekering kon worden verhaald; De reactie van de aannemer, na vele telefoontjes en e-mails is en blijft dat ik bij de (opstal)verzekering moet zijn.

Nu wil ik de aannemer officieel aansprakelijk stellen en heb daarbij de volgende vragen:

>hoe kan ik dit het beste doen > zijn hiervoor voorbeeldbrieven beschikbaar?

>wat te doen als de aannemer na ontvangst van bijv. een brief niet reageert, of reageert dat hiervoor de verzekering moet opdraaien

>hoe groot is de kans dat ik mijn gelijk haal

>gevalletje rijdende rechter?

Alvast bedankt voor het meedenken

Ed van Damme, Breda